November 17-én ismét érkezik az Európai Art Mozi Nap, amely idén kilencedik alkalommal irányítja a figyelmet az európai filmművészet sokszínűségére és a művészmozik, mint kulturális és közösségi terek szerepére. A hazai programkínálatban a legnevesebb fesztiválok – Cannes, Berlin, Velence – versenyfilmjei mellett egy új magyar film és egy animációs klasszikus is szerepel.
„Európa újra mozizni megy!” – Kilencedik alkalommal rendezik meg az egyik legnagyobb összeurópai filmünnepet, amelyet 40 ország több mint hétszáz art mozijában tartanak egy időben, november 17-én, vasárnap. Az Art Mozik Nemzetközi Szövetsége (CICAE) és az Europa Cinemas hálózat kezdeményezésére elindított, határokon átívelő vetítéssorozathoz hagyományosan a magyar art mozik is csatlakoznak, az Art-Mozi Egyesület szervezésében országszerte 30 helyszínen, több mint száz vetítést tartanak az esemény égisze alatt.
A filmkülönlegességek sorát Az univerzum elmélete című német-osztrák-svájci koprodukcióban készült film nyitja, egy szürrealista, film noir-ba hajló, „kvantummechanikus thriller” fekete-fehérben, amelyet Velencében Arany Oroszlánra jelöltek. Premier előtt látható a Comandante – A parancsnok című, valós események alapján készült olasz háborús dráma, amelyet a Velencében a Legjobb díszlet díjával ismertek el. A történet főhőse egy tengeralattjáró kapitánya, aki a parancsnak ellenszegülve kimenti az óceán közepéről egy elsüllyesztett hajó biztos halálra ítélt legénységét. Premierhétvégén debütál az Oscar díjas A nagy szépség rendezője, Paolo Sorrentino új filmje, az Arany Pálmára jelölt Parthenope – Nápoly szépe. Az alkotás igazi szerelmes levél szülővárosának, a megbabonázóan gyönyörű és sokszínű Nápolynak, miközben, ahogy azt tőle megszokhattuk, az élet nagy kérdéseire keresi a választ.
Látható lesz a Terápia alatt című díjnyertes spanyol dramedy, amely egy rendhagyó csoportterápiájáról szól: három pár találkozik az ülésen, ám a pszichológus nincs jelen, csak néhány borítékot hagyott számukra instrukciókkal. A Lengyel Filmfesztivál fődíjára jelölt Mindörökké Brigitte Bardot a kommunista Lengyelországban játszódó sajátos filmszatíra, amiben valóság keveredik a képzelettel. Premier előtt kerül műsorra a Berlinben Arany Medve-díjra jelölt német életrajzi dráma, a Szeretettel: a ti Hildétek. A negyvenes évek Berlinjében játszódó film főszereplője, a visszahúzódó Hilde egy ellenálló csoportban találja meg a helyét, ám egy felhőtlenül boldog nyár után a Gestapo letartóztatja a csoport tagjait, köztük a gyermeket váró Hildét. Különleges színfolt A kedvenc sütim címmel érkező iráni-francia-svéd-német vígjáték-dráma, amelynek főhőse, a hetvenéves, de lélekben még mindig fiatal Mahin magányos életet él Teheránban. Egy nap azonban elhatározza, hogy kézbe veszi saját sorsát, és feleleveníti szerelmi életét…A film a Berlinale versenyprogramjában mutatkozott be, itt az ökumenikus zsűri díját és a FIPRESCI-díjat is megnyerte.
Az Európai Art Mozi Napon, premier előtt debütál a Futni mentem, Herendi Gábor (Kincsem, Valami Amerika, Toxikoma) új romantikus vígjátéka, a Nemzet Színészének választott, Kossuth-díjas Udvaros Dorottyával a főszerepben. A hazai vonatkozású filmek sorát a jelenleg Svédországban élő Török Zoltán, a nagy sikerű Vadlovak – Hortobágyi mese és a Vad Magyarország alkotójának új természetfilmje folytatja. A változó vadon – Az én Északom amellett, hogy bemutatja a skandináv ország élővilágát a fókáktól a jávorszarvasokig, kivételes szépségű felvételekkel hívja fel a figyelmet a természet szeretetére és védelmére.
A kínálat része hagyományosan a fiatalabb korosztálynak szóló, családi film is. Idén ezt két alkotás, a Bambi – Élet az erdőben című francia családi kalandfilm – Felix Salten azonos című könyvének élőszereplős filmadaptációja – és egy magyar-amerikai animációs klasszikus, a Hugó, a víziló képviseli. Az 1975-ös, elbűvölően szürreális képsorokkal illusztrált animáció zenei betétjeit olyan legendák éneklik, mint Kovács Kati, Kútvölgyi Erzsébet és Máté Péter. A klasszikust digitálisan felújítva, 4K minőségben vetítik, az animáció restaurálása a Library of Congress és a Nemzeti Filmintézet együttműködésében valósult meg.